donderdag 8 mei 2014

"Chewy" chocolade koekjes


Ik ben dol op chocolade en ik ben dol op koekjes, dus chocoladekoekjes zijn voor mij onveilig. En voor mijn kinderen geldt eigenlijk hetzelfde.
Dus samen zijn we chocolade koekjes gaan bakken, gebaseerd op een recept dat ik heb gevonden op de site van The Everygirl
Er zijn op internet ontzettende veel recepten te vinden voor deze koekjes, maar dit recept sprak mij het meeste aan.
Op deze site staat ook een recept voor "crispy" chocolade chip cookies, maar de "chewy" versie leek mij het lekkerste. 
De Nederlandse vertaling is van "chewy" is  "taai", maar dat klinkt lang niet zo lekker. De koekjes worden "chewy" van binnen door de toevoeging van bruine suiker, maar van buiten zijn ze nog lekker knapperig.

Oké, de koekjes zijn een overdosis aan suiker, maar overheerlijk! Hier is de trommel bijna leeg.



"Chewy" chocolade koekjes

Ingrediënten
275g bloem (gezeefd)
2tl maizena
3/4 tl zout
1 tl bakpoeder
1tl baksoda
240g roomboter
100g kristalsuiker
270g bruine basterdsuiker
1 groot ei & 2 eierdooiers
1 tl vanille-extract
325g chocoladestukjes

Bereiding

1. Verwarm de oven op 170 graden celcius

2. Meng de bloem, maizena, zout, bakpoeder en baksoda door elkaar. Zet het even opzij.

3. Mix de boter met de kristalsuiker en bruine suiker ongeveer 3 à 4 minuten op hoge snelheid tot een luchtige massa.

4. Mix er één voor één de eieren door, voeg steeds de nieuwe toe als de andere goed is opgenomen. Doe daarna de vanille-extract erbij.

5. Zet de mixer op de laagste stand en voeg in 3 etappes de bloem toe. Zorg dat de bloem steeds goed gemengd is met het boter-eimengsel voordat je de volgende bloem erbij doet.

6. Roer de chocoladestukjes erdoor.

7. Schep bolletjes ter grootte van een el op een met bakpapier bekleedde bakplaat. Zorg dat er minimaal 8cm tussen zit, want de koekjes worden groot.

8. Bak ze in ongeveer 12 - 15 minuten in de oven.


Eet smakelijk!

1 opmerking: